Rektor har innkalt meg til møte. Hva gjør jeg?

Bodil svarer

Rektor har innkalt meg til møte. Hva gjør jeg?

Colourbox.com

SPØRSMÅL: Jeg jobber på en veldig stor videregående skole med mange avdelinger. Nå har jeg fått skriftlig innkalling til møte med rektor. Innkallinga lå i posthylla mi da jeg kom på jobb i dag. I innkallinga står det at det i møtet vil drøftes en mulig personalkonflikt. Videre står det at det i møtet vil settes opp tiltak. Jeg vet ikke hva dette egentlig gjelder. Visste ikke at jeg er i en konflikt en gang, så det føles som å gå på en byggeplass uten verneutstyr. Hva kan jeg forvente? Hva må jeg gjøre som forberedelser?

Medlem

SVAR: Jeg skjønner at dette ikke oppleves greit. Rektor har valgt en dårlig måte å kommunisere på. Det burde vært enkelt å ta en forklarende samtale ved overlevering av innkallinga, slik at du allerede der fikk vite hva saken gjelder. Siden det er en uke til møtet, bør du ta kontakt med rektor for å få forklaring på hva saken gjelder. Du skal ikke behøve å gå uvitende så lenge. Om du sjøl ikke vil gjøre det, kan du be din tillitsvalgte om å stille spørsmålet på dine vegne.

Få hjelp av tillitsvalgt

Du bør uansett koble inn din plasstillitsvalgte så snart som mulig. Det er denne som skal følge deg i prosessen videre. I dette møtet skal du ikke gå alene. Du har rett til å ta med deg tillitsvalgt eller en annen som du stoler på i slike møter. Siden Skolenes landsforbund har tillitsvalgt på din skole, vil jeg anbefale deg at du tar med deg denne. Din tillitsvalgte har kompetanse i forhold til håndtering av slike saker, og kan lett få hjelp til saksbehandling videre om behov.

Når du og din tillitsvalgte har fått vite hva saken gjelder, bør dere ta et kort møte hvor dere prøver å få grep på din rolle i saken. Om det er mulig, prøv å sette opp punkter som belyser din versjon. Det er mulig det kan være vanskelig når du ikke vet at du er i en konflikt. Du og din tillitsvalgte bør snakke litt om hvem som gjør hva under møtet. Som oftest er det arbeidstakeren, og ikke den tillitsvalgte, som er den aktive part på dette tidspunktet. Den tillitsvalgte er ofte med som ei vaktbikkje og en som støtter.

Rektor må varsles

I innkallinga er det ikke nevnt at det det skal være flere deltakere enn deg og rektor. Det står heller ikke noe om at du kan ha med deg en støtte. Derfor må dere varsle at i tillegg til deg, deltar en tillitsvalgt.

På et eller anna tidspunkt vil det være naturlig å sette spørsmålstegn ved prosessen i arbeidet med denne saken. Siden det er rektor som har innkalt til møte, kan det virke som om saken ikke er tenkt løst på lavest mulig nivå. Dette får meg til å stusse litt. Vanligvis ville man forsøkt med en samtale mellom berørte parter på avdelingsnivå. Måten det er gjort på til nå, blåser muligens opp en liten sak til noe stort. Siden saken er løftet til rektor, kan det være at saken gjelder forhold mellom deg og din nærmeste leder. Det er et viktig prinsipp at den som skal håndtere en personalsak ikke sjøl skal være part i eller ha personlig interesse i saken. Det handler om habilitet.

Vanlige prinsipper for møter

Når dere kommer til møtet, er det vanlig at det gjennomføres etter følgende prinsipper:

Den som har innkalt til møtet, leder møtet. Det innledes med å redegjøre om bakgrunnen for møtet. Husk at det er viktig med en presentasjon av deltakere, samt hvilken funksjon de har i møtet.

Det føres referat eller protokoll for møtet. Vanligvis er det arbeidsgiver som skriver, og de andre leser gjennom og godkjenner i etterkant.

Siden det her er brukt betegnelsen «mulig personalkonflikt», må man forvente at det presenteres en tydelig bakgrunn for konflikten i møtet. Når rektor har presentert denne, vil du få muligheter for en kontradiksjon. Du skal ha muligheter for å komme med din versjon av saken og å imøtegå de påstandene som ligger i bakgrunnen for saken. Målet er å få alle sider av saken opplyst og at du skal bli hørt. Først etter det vil det være grunnlag for eventuelt å fatte en avgjørelse i saken.

Det oppleves som spesielt at dere allerede i dette møtet skal sette opp tiltak, kanskje spesielt siden den du «tilsynelatende» er i konflikt med ikke er til stede. Det er viktig å ta seg tid nok til å vurdere tiltakene i ro og fred i etterkant.

Om arbeidsgiver hadde ansett alvorlighetsgraden til å tilsi at det kanskje skulle kommet til oppsigelse, skulle det vært innkalt til et § 15–1 møte etter arbeidsmiljø­loven for drøfting før beslutning om oppsigelse. Siden dette ikke er tilfelle med denne innkallelsen, forventes det at tiltakslista vil ligge innenfor rektors styringsrett. Det ser ut som om det inviteres til et samarbeid om utforming av tiltak.

Slik gikk det med saken

Medlemmet tok kontakt med sin tillitsvalgte. Denne kontakta rektor og fikk høre hva saken gjaldt. Det var en sak knytta til punktlighet i forhold til møter i arbeidstida. Saken kom fra avdelingsleder. Avdelingsleder var utrygg i kommunikasjonstonen med vårt medlem. Rektor har beklaget måten møtet ble innkalt på, at møtet ble på «rektornivå» og ordlyden «mulig personalkonflikt».

Møtet – for det ble med det ene – forløp rolig. Tiltak som ble satt opp gikk vel så mye på å skape forutsigbarhet på gjennomføring av møter, som å påpeke at medlemmet av Skolenes landsforbund måtte bli mer punktlig til møter. Det ble også synlig at tidspunktet for fellesmøter måtte skyves noe på for at det skulle være mulig for vårt medlem å komme seg til møterommet etter at undervisningstida var over. Rektor var tydelig på at hen skulle kommunisere til sine mellomledere en klar forventning om at slike saker skal løses på avdelingsnivå.

Andre nestleder i Skolenes landsforbund (SL)

bg.skolenes.no

Du har rett til å ta med deg ­ ­tillitsvalgt eller en annen som du stoler på i slike møter.