Vi trenger trafikkregler også i arbeidslivet

Tillitsvalgt

Vi trenger trafikkregler også i arbeidslivet

KLUBBLEDER: Ane Hegre-Joramo (38) er trafikklærer og SL-klubbleder i den første trafikkskolen i landet med tariffavtale.

Unni Skoglund

Hvem: Ane Hegre–Joramo (38)
Hva: Trafikklærer og SL-klubbleder ved Byåsen Trafikkskole i Trondheim
Hvorfor: Byåsen Trafikkskole er den ­første trafikkskolen i landet med tariffavtale

sidsel@lomedia.no

– På samme måte som vi har regler i trafikken, trenger vi også trafikkregler i arbeidslivet. Med tariffavtale får vi være med på beslutninger som gjelder våre arbeidsplasser og vi får delta i forhandlinger om lønn hvert år, sier Ane Hegre-Joramo.

Hun er trafikklærer og SL-klubbleder ved Byåsen Trafikkskole i Trondheim. Trafikkskolen signerte tariffavtale med Skolenes landsforbund (SL) på direkten under Trondheimskonferansen lørdag 27. januar. Det er den første tariffavtalen i LO for trafikklærere – og også den første tariffavtalen for en trafikkskole i landet i det hele tatt.

Ane Hegre-Joramo var med på signeringen. Alle trafikklærerne ved skolen får lønn etter ansiennitet og utdannelse og betalt for overtid.

– Det er noe som ikke er normen i vår bransje, sier Ane Hegre-Joramo.

Alle de fem trafikklærerne er organisert i SL. Skolen har også en kontoransatt som er organisert i Handel og Kontor.

Tok utdanning som trafikklærer

Ane Hegre-Joramo er gift og har tre barn på seks, elleve og tolv år. Før hun utdannet seg til trafikklærer, jobbet hun i femten år med klargjøring og rengjøring av tog i Trondheim. Det er en virksomhet som foregår gjennom hele døgnet, og hun jobbet i skift både på dagtid, om ettermiddager og på natt.

– Jeg har kjent på hvor viktig det er å være organisert i et fagforbund, sier Ane Hegre-Joramo. Privatiseringen av jernbanen slo inn mens hun jobbet der. Hun var da organisert i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Etter hvert fant Ane Hegre-Joramo ut at hun ønsket å skifte yrke. Våren 2021 var hun ferdig utdannet trafikklærer etter å ha tatt den toårige grunnutdanninga for trafikklærere ved Nord universitet i Stjørdal.

Fikk tariffavtale i sin første jobb som trafikklærer

Det er mange trafikkskoler i Trondheim, og Ane Hegre-Joramo synes hun har vært heldig som i juli 2021 fikk sin første jobb som trafikklærer i en trafikkskole som nå har tariffavtale.

– Allerede da jeg var på jobbintervju fortalte de som eier skolen, Anita og Andreas Kvam, at det var noe de ønsket å få til. De ville vise at det er mulig, forteller Ane Hegre-Joramo.

Begge eierne jobber som trafikklærere ved skolen, og Andreas Kvam er i tillegg daglig leder.

Vi håper at flere trafikkskoler kommer etter. Bransjen har generelt litt dårlig rykte og det finnes store forskjeller både i lønn og arbeidsbetingelser, sier Ane Hegre-Joramo.